Drie ministeries, zes provincies, negen waterschappen en gemeenten langs de Maas en Rijn werken de komende decennia samen aan Ruimte voor de Rivier 2.0. Tot en met in elk geval 2026 is RvdR 2.0 zoveel mogelijk binnen bestaande processen van de Deltaprogramma’s Maas en Rijn georganiseerd.
Het Rijk is formeel eigenaar en initiatiefnemer van het Programma RvdR 2.0. Samen met de provincies en waterschappen en in afstemming met de gemeenten werkt zij de komende jaren de plannen verder uit. De stuurgroep RvdR 2.0 besluit daarbij over inhoudelijke en procesmatige keuzes. Deze besluiten worden bekrachtigd in het Bestuurlijke Overleg (BO) Water en in het integrale rivierenoverleg BO RvdR 2.0 waarin ook natuur en scheepvaart bestuurlijk vertegenwoordigd zijn. De stuurgroep Maas en het Bestuurlijk Platform Rijn bespreken en besluiten over de afwegingen in de regio. Zij brengen dit vervolgens in de stuurgroep RvdR 2.0 in.
Besluitvorming over de nationale beleidskeuzes vindt uiteindelijk plaats in de ministerraad. Het nieuwe rivierenbeleid wordt geborgd in het herijkte Nationaal Water Programma 2028-2033 (NWP).
De bestuurlijke tafels van RvdR 2.0 bieden ook een platform om breder het gesprek te voeren over opgaven in het rivierengebied. Alle relevante partijen zitten hier al aan tafel.
Commissie voor de milieueffectrapportage
De onafhankelijke commissie voor de milieueffectrapportage adviseert de stuurgroep IRM over het milieueffectrapport dat als bijlage van het Ontwerp Programma IRM onderdeel uitmaakt van de inspraak. In april 2020 hebben zij hun advies gegeven op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor IRM en in april 2024 op het milieueffectrapport (lees de adviezen). De commissie neemt geen besluiten.
Programmateam Ruimte voor de Rivier 2.0
- Marieke Hofstra, Programmamanager
- Lyndy Volkers, Trekker werkspoor C/Programmasecretaris
- Job Moolhuijsen, Programmasecretaris
- Sascha Oskam, Omgevingsmanager
- Marco Taal, Trekker werkspoor A
- Ytsen Deelstra, Trekker werkspoor A